Blog Arşivi

13 Mayıs 2020 Çarşamba

Deli Dahi Dali🙃Salvador DALİ

Dün akşam tesadüfen Gripin’in solisti Birol Namoğlu'nun oyuncu eşi Derya Beşerler ile birlikte sunduğu “Kısa Bir Ara” programını izledim. Ve programın konusu 20'nci yüzyılın en büyük sürrealist  ressamı,  Salvador Dali idi 🤗


 O kadar ilgimi çekti ki, hemen sizlerle de paylaşmak istedim. 1904_1989 yılları arasında yaşayan, şöhreti günümüzde de devam eden İspanyol ressam, zaten son derece sıradışı bir insan yani ne kadar isteseniz standart bir hayat hikayesi çıkmaz burdan😃 ama Birol bey ve Derya hanım mümkün olduğunca makul(Dalí'nin hayatını şöyle bir incelerseniz ne demek istediğimi anlayacaksınız😊) ama çok farklı yönleri, özel anıları ve çoğunu duymadığım çok etkili sözleriyle anlattılar Salvador Dalí'yi.. Ben çok etkilendim şahsen, emeklerine sağlık 👏🏻🙏👏🏻Bu arada çok tatlı bir çift kendileri💙🤗)


En çok bilinen ve beğenilen önemli eserlerinden "Belleğin Azmi (Eriyen Saatler) isimli bu tablosu, zamanın katı/değişmez oluşunu protesto ediyormuş. 
*******
Efendim Salvador Dali ;6 yaşındayken menenjitten ölen erkek kardeşinden 3 sene sonra dünyaya gelmiş ve ona koydukları isim; ölmüş kardeşinin ismiyle aynıymış.. . Salvador.
Salvador Dali'nin "Doğar doğmaz tapınılan bir ölünün ayak izlerinden yürümeye başladım. Beni severken hala onu seviyorlardı aslında. Belki de benden çok onu.. Babamın sevgisinin bu sınırları yaşamımın ilk günlerinde itibaren çok büyük bir yara oldu benim için." sözleri bu konuda çocuk yaşlarında yaşadığı travmayı ve onun zamanla despot bir kişiliğe dönüşmesinin nedenini çok güzel özetliyor. 10 yaşında iken ilk olarak annesi farkediyor yeteneğini ve 14 yaşında ilk sergisini açıyor. Daha 15 yaşında iken günlüğünde "Ben bir dahi olucam ve herkes bana hayran kalacak" diyerek, ilerleyen yaşlarında çok daha net hissedilen mütevaziliğinin😜sinyallerini veriyor.


San Fernando Güzel Sanatlar Akademisi'n de okurken ; okuldan atılma durumu söz konusu olduğunda, sınav komitesinin onu değerlendirecek yeterlilikte olmadığını söyleyerek, komiteyi red ediyor düşünebiliyor musunuz🙄
"Hırs olmadan zeka kanatsız bir kuştur" sözü de ona aitmiş. 
Kendisinden yaşça büyük, hayranı olduğu ve aslında çok da saygı duyup, önemsediği Pablo Picasso ile ilgili "Bu dünya da iki büyük ressam vardır. Biri Pablo, diğeri ben..Ama tabii ki ben daha iyiyim.." demiş  mesela💪Mütevaziliği konusunda haksız mıyım şimdi? 🙃


Hayatının aşkı, karısı, menajeri, modeli,ilhamperisi kısacası "Beni Dali yapan kadın" dediği Gala öldüğünde resmen inzivaya çekiliyor. Ona olan duygularını ise son derece dokunaklı 

"Gala'nın acısından ki benim acımdır, Ölümünden ki benim ölümümdür, 
Başka hiçbirşey hayatıma dokunamaz"
sözleri ile anlatıyor. 
Evinde karınca yiyen beslediği bilinen, gerçeküstü eserlerindeki tuhaf ve çarpıcı imgelerle ünlenen, sadece ressamlığıyla değil, hayat tarzıyla ve fikirleriyle de hakkında çok konuşulan Dali; hayatta iken çok para kazanan nadir ressamlardanmış..
Ve paraya olan tutkusu nedeniyle kendisine "Deli Dahi Dali" ismi verilmiş.

Ve kendisi de dermiş ki ;
"Bir deliyle benim aramda tek bir fark var: Deli aklının yerinde olduğunu sanır, bense deli olduğumu biliyorum." 😃 Kendini bilmek dedikleri de bu olsa gerek🤭 
Daha çok şey var aslında Salvador Dali hakkında yazılacak ama dün akşamdan aldığım notlardan bir kısmı bunlar ve uzatıp ta sizleri de daha fazla sıkmamak adına şimdilik bu kadar sevgili okurlar🤗 Sevgiyle, sanatla ve müzikle kalınız🙋‍♀️
Fotoğraflar Twitter 'dan alıntıdır. 

2 yorum:

  1. dali çok severim yaa sanatı hayatı aşkları, dali ile ilgili kitaplar var oku bak, filmler de var, 1930 lar filan, gala, bunuel. amaa leonardo da vinci ile ilgili kitaplar var onlar daha müthişliii :)

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Sanatını ben de çok severim ama hayatı ile ilgili pek bilgim yoktu.. Kitap ve filmleri araştırayım bakalım, Vinci'de muhteşem evet.. Onun da müthişli kitaplarına bakayım o halde🙃

      Sil