Blog Arşivi

13 Ekim 2021 Çarşamba

Eğitim /Yüksek Öğrenim dünyasında neler oluyor?


 

Selam sevgili Blogger dostlar ve okurlar🙋‍♀️
Bendeniz kafasını bir çıkarıp, bir kaçan, sık sık ortadan kaybolan biri olarak unutulmamış olmayı diliyorum 🤗
Yine ne kadar buralarda olabilirim hiç bilmiyorum ama mümkün olduğunca uzun süreli yok olmamaya çalışıp; en kısa zamanda sayfalarınızı ziyaret ederek, hasret gidereceğim.
Efenim bu kez yokluğumda neler yaptığıma girmeyeceğim ama kafamı nelerle meşgul ettiğimi yazım ile anlayacaksınız zaten..
Eğitim dünyasını yıllardır yakından takip etmeye çalışırım ama son birkaç yıldır, artık kızımın da içinde olması ve yeni iş alanım vesilesiyle, özellikle Yüksek Öğrenim kısmını yakından gözlemliyorum.
Bu yıl naçizane tercih danışmanlığının da içinde olunca ; iyisiyle kötüsüyle tanıklık ettiklerim, zaten biliyor olmama rağmen çok üzdü beni..
Eğitim sistemimizdeki çarpıklıklar ve geldiği nokta, öyle kısa sürede bu alandaki yaralarımızı saracağımız türden değil maalesef..
Üstüne şu başımızdan def edemediğimiz pandemi dönemi sayesinde; gençlerin, eğitimcilerin, ailelerin hep birlikte altında kaldığımız bu koca yığın ile gelecek kaygısı, ateş topu gibi büyüyor gözlerimizin önünde..Gençlerimizin geleceğinin tek başına bağlı kılındığı bu sınavlar,sistemleri,sonuçları ile eğitimde bulunduğumuz noktanın vahametini görmemek,üzülmemek mümkün değil!

Sınav odaklı eğitim sistemi ,online eğitimle de beraber ; herkesi bir oda ve kara kutunun içine hapsederek, tabiri caizse beyinleri uyuşturdu iyice..Nefes almayan beyinlerin imdat çığlığı , ruhsal ve fiziksel sağlık sorunları ile sesini duyurmaya başladı çoktan..

Sınav odaklı harcanan bunca yıl ,bunca emek, harcanan paralar sonucunda ; tek taraflı öğretim,kaybettiğimiz üretme yeteneği, bireyleri sosyal anlamda bir bütün olarak başarıdan uzaklaştıran bu tablo, ne yazık ki Matematik, Fizik, Kimya gibi temel bilim derslerinde de 1 ,5 ile 5 arasında değişen net ortalamaları ile neye uğradığımızı şaşırtıyor.

Öğrenciler üzgün,eğitimciler üzgün,aileler üzgün , kontenjanlar boş !Sınava giren milyonlarca kişi arasında, mutlu olabilen üç beş denecek kadar az sayıda gencin dışında herkes birbirine bakıyor ."Şimdi ne yapacağız?"

"Hooop değiş tonton " yapıyoruz sonra hep birlikte ..Dur bakalım canım ,o kadar da kötü değil diyerek başlıyoruz önce kendimizi kandırmaya..Bugün ortada ,yarın için çoğumuzun ne güveni, ne de bugünden farklı bir beklentisi yok. O halde günü kurtarmak lazım diyerek çıkıyoruz yola.."Peki ya gelecek ?"diye bağıran iç sesimi susturamıyorum ben, ya siz? 

Tam da burda rolü kapan,yıllardır var olan ve çok üzüldüğüm ,hatta bu sebeple şu an içinde olduğum doğru meslek seçimi konusu; ne yazık ki eğitimli -eğitimsiz çoğu kişinin hala puan karşılığı ,tesadüflere bağlı ,ne yapalım kısmette bu varmış mantığı ile yapılan tercihlere hizmet etmekte..

En gözde üniversiteler, bölümler ve kıymetli akademisyenler bile ,başarı seviyeleri ve boş kalan kontenjanlar dolayısıyle boynu bükük kalıyor. Tabii bu arada yeniden,yeniden sunulan ek tercih fırsatları,düşürülen baraj puanları, özel üniversitelerin burs yarışları derken başlıyor bir hara güle..Kendini ıspatlamış, yıllardır eğitimin içinde,çok kıymetli özel üniversitelerimiz var elbette..Bu konuda asla yanlış bir şey söyleyip,saygısızlık etmek istemem.Ama neredeyse her mahalleye açılma telaşındaki ,ticari amacı eğitimden çok önde olan bina üniversiteleri canımı acıtıyor açıkçası. Acıtmalı!

Sandalye kapmaca oyunu gibi bu telaşta kendini bir yere atan atıyor işte..Burada da yine çoğunluğu kastediyorum dostlar.Doğru emek ,doğru hedef ile başarısını ıspatlamış ,doğru meslek tercihi ile geleceğe adım atmış tüm sevgili gençler, aileleri ve buna emek veren tüm eğitimcileri tenzih ediyorum elbette.Onlara saygım ,sevgim ve takdirim tartışılmaz. Ama hala özel lisede , rehber öğretmen kimliği ve üniversiteye yerleşen öğrenci sayısını 1 fazla tutması gerektiği baskısı ile kişiliğini yakınen tanıdığı öğrenciyi bile ,puanı oraya yettiği için hiç alakası olmayan bölümlere yönlendirme telaşındaki kişiler olduğunu görmek beni çok üzüyor. Ve bu satırları yazmakta zorunlu kılıyor.

Sonrasında yaşanan barınma sorunları hepimizin gözünün önünde. Yaşanan telaş, heyecan, pek çok kişi için çaresizlik, tarifsiz çabalar ile bir yaşam alanı oluşturabildim rahatlığına ulaşamadan ; son dakika da online eğitime dönen bölüm ve sınıflar ya da haftada 1 gün, iki haftada 1 gün yüz yüze olup, geri kalan günler online ile devam eden eğitimler bambaşka sürprizler yaşattı hepimize.Bu kısma şimdilik girmeyecek; hala sistemi oturtmaya, eğitim - öğrenci - okul arasında en uygun olan seçeneğin bulunmaya çalışıldığı, bir süre sonra dengeli bir netlik(umarım) kazanacağı inancıyla yanlış bir cümle kurmamayı tercih edeceğim. 

Ancak diyeceğim o ki sevgili okurlar; her yıl artarak benzer tabloları gördükçe kahroluyorum.Benim gibi düşünen nicelerinin bunu kendine dert, iş edindiğini de biliyorum..
Ama asıl mesele; öğrencisi, öğretmeni, velisi, akademisyeni, siyasetçisi, iktidarı, devlet erkanı, muhalefeti hepimizin tüm bunlara aynı gözle bakıp, aynı endişe ve üzüntüyü yaşayıp,  geleceğimiz, doğru ve sağlıklı bir eğitim sistemi için bir şeyler yapabilmekte..🤷‍♀️

Anlayacağınız üzere biraz dilim şişmiş benim🙈

Haydi şimdilik kaçtım ben. Sevgiler🙋‍♀️


10 yorum:

  1. Sizi yeniden görmek çok güzel:) Bu arada mahalle arası üniversiteler gerçekten çok rahatsız edici ve bunların sonucunu en fazla 10 yıl içerisinde ne yazık ki göreceğiz...

    YanıtlaSil
  2. Teşekkür ederiimm, böyle düşünmeniz ne güzel🤗
    Evet maalesef bu yüzden içim acıyor ya benim de😔

    YanıtlaSil
  3. Yıllardır söylüyoruz ama kimin umrunda. Halkımızda da bilinç yoktu, anlamıyorlardı ama şimdi acısı çıktı. Yöneticilerden hayır yok, bilinç yok, istek yok bir kere sorunu düzeltmeye. Yazı oldu ülkemize, gelecegimize...:(

    YanıtlaSil
  4. O kadar haklısın ki.. Yazık oldu ülkemize, geleceğimize.. 😔

    YanıtlaSil
  5. Kalemine sağlık dostum. Yazdıkların maalesef gerçeklerimiz.ve haklısın geleceğimiz gidiyor elden.

    YanıtlaSil
    Yanıtlar
    1. Maalesef öyle 😔Sayfamı ziyaretin için teşekkür ederim🍀

      Sil
  6. hımmm saol ya toparlamışsın ne güzel, konuya hem mesleki hem anne hem de vatandaş olarak bakmışsın, yani durum olumsuz demekki, bu yazını koyayım bloguma bir ara :)

    YanıtlaSil
  7. bu yazın son yazımdaa :)

    YanıtlaSil